beeldhouwerscollectief ABK
zondag 22 juni tot en met zaterdag 25 oktober 2008

Dit jaar is de T.U. Delft gastheer voor het wereldcongres van botanische tuinen. Zes beeldhouwers van het ‘beeldhouwerscollectief ABK’, Ellen Klijzing, Anna Mul, Carla Rump, Harriet Verleun, Katrien Vogel en Karin ter Waarbeek lieten zich uitdagen door curator Jeroen Damen, om hun beeldende visie te geven op de onderwerpen van het congres: Botanisch onderzoek, Biodiversiteit, Bionics, Nieuwe systematieken, Toekomstige onderwerpen en de Botanische tuin als Laboratorium. Elke beeldhouwer heeft een splinternieuw beeld gemaakt, dat nu staat opgesteld in de Delftse botanische tuin. Laat u verrassen en ontroeren door de oorspronkelijke en speelse kijk op de vraagstukken waar wetenschappers van botanische tuinen wereldwijd mee worstelen.
Een kleine catalogus is op aanvraag verkrijgbaar



Meer informatie:
toelichting bij de beelden (tekst Jeroen Damen)


deelnemende ABK-leden:
Katrien Vogel
Harriet Verleun
Carla Rump
Ellen Klijzing
Karin ter Waarbeek






Anna Mul 'Paradise'
Karin ter Waarbeek ´Waterbeeld nr 5´

Botanische Tuin TU Delft www.botanischetuin.tudelft.nl
Poortlandplein 6
2628 BM Delft

Entree € 2, kinderen € 1, museumkaart gratis
ma t/m vr 8.30 - 17.00 uur,
zaterdag 10.00 - 16.00 uur, in oktober op zondag gesloten


naar boven


toelichting bij de beelden (tekst Jeroen Damen)

Harriet Verleun 'Impact' : Thema Klimaatsverandering.
Zes hardstenen platen, 6 stalen veren, 2/80 x 65 x 6; 2/90 x 60 x 6; 1/80 x 70 x 6; 1/65 x 55 x 8 cm
Vlak boven de grond schommelen zachtjes zes blauwe hardstenen schotsen. In hun enigszins gewelfde oppervlak schitteren gouden lijnen van een vingerafdruk. De door de mensheid onaangetaste geschiedenis van de aarde is zichtbaar in het oppervlak van de steen, in fossiele dieren- en plantenresten uit zo’n ver verleden, dat het in feite onvoorstelbaar is. Het beeld lijkt een miniatuurafdruk van de grote schollen waaruit het aardoppervlak bestaat. De steen waaruit dit beeld is opgebouwd getuigt van dit tijdsbestek: hij is zelf uiterst langzaam en onder enorme druk ontstaan. Het heeft ontelbare jaren geduurd voordat dit proces een aarde opleverde waarop wij kunnen leven. In tegenstelling tot die eeuwigheid breekt de huidige mens de aardkorst met de modernste technieken in een mum van tijd open en ontneemt hij de aarde haar grondstoffen, zonder dat bekend is wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Harriet laat de stenen dan ook veelbetekendend wankelen. De vingerafdruk die zich nu als een fossiel spoor in de steen dringt, wijst rechtstreeks op onze relatie met de planeet, waarbij de jonge diersoort mens altijd afhankelijk is van de oude aarde. Ze beklemtoont dat de invloed die de mens uitoefent op de aarde en het klimaat 24 karaats moet zijn.

Ellen Klijzing 'Breath': Thema Biodiversiteit.
Mixed media, 300 x 300 x 300 cm
Bij een hoog opgerichte stam liggen vijf ronde bollen met een ietwat ruig, onregelmatig geblutst en gedeukt oppervlak. De bollen hebben dezelfde kleur als de stam die uit de grond omhoog rijst. Bovenaan zwelt hij onverwacht open en bot hij uit in een groot aantal bolle knoppen die zich dicht tegen elkaar aangeperst verdringen in het daglicht. Op de plaats waar de stam opzwelt, is zichtbaar hoe het binnenste zich letterlijk een weg naar buiten probeert te vechten. Er is een opwaartse druk onder de knoppen, die bovenin openbarsten en het uitkomen van de gladde bollen nauwelijks kunnen tegenhouden. Het lijkt nog slechts een kwestie van tijd voordat de bollen hun vrijheid zullen opeisen. Het nadenken over Biodiversiteit bracht Ellen Klijzing ertoe zich af te vragen waar eigenlijk die enorme variatie begint. Daarbij raakte ze gefascineerd door stromatolieten, eencellige primitieve organismen die nu tot de oudste fossielen op aarde behoren. Deze micro-organismen produceerden zuurstof en staan daarmee volgens sommige onderzoekers aan het begin van de enorme verscheidenheid aan levensvormen die zich in de loop van de afgelopen 3,5 miljard jaar heeft ontwikkeld. In plaats van een poging om de enorme verscheidenheid aan levensvormen te tonen, verwijst het beeld naar de mogelijke bron.


Katrien Vogel 'Boven N.A.P.': Thema Nieuwe Systematieken
Polyester, grafiet, ± 350 x 100 x 200 cm
Majestueus glijdt een orka door de Botanische Tuin. Net boven ooghoogte komt zij voorbij en wij zien de ruimte in haar open lichaam. Onder haar beweegt een reuzenboon met haar mee. Het lijf van de walvis is bezaaid met pokken die getuigen van haar lange leven in de grote wereldzeeën. Het is miljoenen jaren geleden dat deze zoogdieren, die net als wij ademhalen met longen, in zee zijn gaan leven, en het is opmerkelijk dat dit exemplaar besloten heeft zich weer op het land te wagen. De boon onder de walvis is onmiskenbaar een tuinboon. We weten dat die pas 6000 jaar wordt verbouwd als voedingsmiddel voor de mens De walvis staat voor natuur, terwijl de tuinbonen en de tafel staan voor de systematiek van de mens die zijn voedsel verbouwt en die zijn bouwen organiseert. Maar misschien gaat al dit denken wel te ver en zwemt de walvis gewoon rond in wat vroeger ons geliefde Amsterdam was. De gesloten boon met de peulen erin herinnert aan de beroemde erwten van Mendel, waarmee hij de genetische erfelijkheid bestudeerde en zocht naar systematiek. Maar het witte oppervlak van alle onderdelen, dat overal met grafiet is behandeld, troont de verwijzingen van het beeld mee naar de wereld van de kunst en van de fantasie, en het is daar dat we betekenis moeten zoeken.

Anna Mul 'Paradise': Thema biotechniek
IJzer textiel, pretex, verf, plastic, ± 250 x 120 x 150 cm
Een wezen dat wel wat weg heeft van een kruising tussen een bidsprinkhaan en een mens. Het reikt met uitgestrekte armen omhoog. Omdat er meer dan twee armen zijn denk je onwillekeurig aan voelsprieten. De handen zijn geen echte handen, maar een soort schelpen. Alles is erop gericht om zoveel mogelijk regendruppels op te vangen. Het hemelwater loopt via een systeem van leidingen naar beneden en druppelt op een vruchtbare bodem, die in de holte van het onderlichaam is uitgespaard. Die holte hangt achter het lichaam als een naar achteren uitgezakte buidel die een kwetsbare inhoud beschermt.
Bionics – of biotechniek – is het toepassen van biologische methoden en systemen uit de natuur op ontwerpen van mechanische systemen en moderne technologieën. Of zoals Anna eenvoudig zegt: ‘techniek leert van de natuur.’ Zo opgevat is dit beeld een bionisch wezen, een combinatie van mens en dier, door een technische ingreep in de evolutie geschikt gemaakt voor zijn (of haar?) specialistische functie. Paradise is een stadium dat de mensheid nog niet heeft bereikt, maar dat misschien dichterbij komt als de techniek meer gebruik gaat maken van de resultaten van botanisch onderzoek.

Carla Rump 'Imagination': Thema Toekomstige Onderwerpen
Keramiek, 350 x 120 x 180 cm
Een tafel met een berg, zo groot dat hij over de randen afhangt. Vlakbij staat een stoel waarop je kunt gaan zitten om het geheel eens goed te bekijken. Boven de stoel hangen twee hersenhelften als oorschelpen waar je hoofd tussen past. Er komt geen muziek uit – het is geen koptelefoon.
De kunstenaar heeft de stoel op deze plek neergezet: ze wil zeker dat je het werk vooral vanaf deze kant bekijkt. Als je dat doet, zie je dat de massa vóór je compact en gesloten is; je kunt niet bevroeden hoe het er aan de andere kant uitziet. Al deze dingen zijn niet compleet. Maar ze zijn ook niet moedwillig beschadigd of een restant: er is niet de ontzetting van geweld of dood. Het is een tafel vol met flarden. Gedachteflarden waarvan je op de stoel beseft dat ze zich bewegen tussen je beide hersenhelften en daar oproepen tot het leggen van nieuwe verbanden.
De vormen zijn geen perfecte nabootsingen, maar verwijzingen naar dingen die wij in ons gewone leven kennen. Dat is er de oorzaak van dat de totaliteit moeilijk te bevatten is, maar dat via de details het geheel wel te ervaren is. Het beeld zelf stuurt via onze intuïtie ons rationele denken. Wie weet ligt in de intuïtie onze toekomst.

Karin ter Waarbeek 'Waterbeeld nr 5': Thema Laboratorium
IJzer, staal, water, gras, waterpomp, 400 x 80 x 280 cm
Langzaam zakt een halfrond bakje aan een stellage naar beneden en terwijl het zakt, kantelt het voorover. Water drupt uit een overloop en plenst op een grasmat in een kubusvormige stalen bak. Door een gewicht, dat op ingenieuze wijze aan een draad over een wieltje naar beneden beweegt, wordt het bakje opeens weer omhoog getrokken en het spel kan opnieuw beginnen. De hele opstelling doet je denken aan een natuurkundeproef in een laboratorium met branders, retorten en andere onbegrijpelijke vaten. De vormentaal van deze machinerie, bestaat overal waar je kijkt uit driehoeken, vierkanten, cirkels en hun driedimensionale varianten. Zelfs daar waar geen massa aanwezig is, zie je die geometrische vormen terug in hun tegenbeeld. Geometrische volumes en fantasievolle opbouw staan samen voor de ultieme combinatie van spel-zonder-nut en haar tegenpool bruikbaarheid: de twee poten waarop wetenschap en kunst vaak rusten. In haar fascinatie om beweging te doorgronden heeft ze een apparaat gemaakt dat niet alleen beweegt maar ook een sterke sculpturale vorm heeft. ‘Tijdens het groeien van de machine komen de oplossingen voor het bewegen haast vanzelf’, zegt ze. En zo ziet het beeld er ook uit: het is niet alleen gemaakt, het is vooral gegroeid.



















naar boven
archief

2013
'Shaping Senses'
Kruithuis, Den Bosch


2013
'Ingebed in Beelden'
Oude Kerk, Amsterdam


2011
Nieuwe leden expositie in Ars, Leiden

2011
VAN/VOOR in CBK Amsterdam

2011
Beelden op de Binnenplaats: Lucht en Licht, beelden in beweging

2011
Etalage: Welmoed Koekebakker

2011
Beelden op de Binnenplaats: Vorm lezen

2011
Etalage: Antoinette LeRoy

2011
Etalage v/d Hoopstraat
Henk Spreeuwenberg


2011


2011


2011
Etalage v/d Hoopstraat
Karin Dekker


2011
Etalage v/d Hoopstraat:
Hanneke de Munck


2010
Etalage v/d Hoopstraat:
Marina van der Kooi


2010
Etalage v/d Hoopstraat: Wicher Meursing

2010
Kasteel-Museum Sypesteyn: 'Re-Cycle'

2010
Museum Schokland: 'Een verlaten Eiland'

2010
Bijbels Museum Amsterdam: 'Puur Water'

2010
Amsterdams Historisch Museum 'Vervreemding'

2010
Amsterdams Historisch Museum, buiten

2009
'Hortus Conclusus in Beeld' in het
Bijbels Museum Amsterdam


2009
'Non-crossovers'
in Pulchri Studio Den Haag


2009
'Beelden op de Binnenplaats' van het
Amsterdams Historisch Museum


2009
' ®Evolutie ' in de
Hortus Botanicus
Amsterdam


2008
'Sculptural Reflections on Botanic Solutions'
Botanische Tuin TU Delft


2008
'De Kracht van Water'
Muiderslot


2008
Meeting Point, de vijfde van
een reeks korte exposities in
het Muziekgebouw aan 't IJ


2008
Meeting Point, de vierde van
een reeks korte exposities in
het Muziekgebouw aan 't IJ


2008
Meeting Point, de derde van
een reeks korte exposities in
het Muziekgebouw aan 't IJ


2008
Meeting Point, een
nieuwe reeks exposities in
het Muziekgebouw aan 't IJ


2007
Meeting Point, een
nieuwe reeks exposities in
het Muziekgebouw aan 't IJ


2007
'Tijdsbeelden'

2007
Duet # 25
Ike van Cleeff en Simon Oud


2007
Systema Sculpturae

2007
Duet # 24
Marijke Wijgerinck en Huub van Meerwijk


2007
Duet # 23
Luut de Gelder en Joop Hollanders


2007
Duet # 22
Barbara Kluiver en Ernest Joachim


lopende en toekomstige exposities