Groeien is een terugkerend thema in het werk van Barbara Kluiver. Daarnaast wordt de verbindig gezocht. De locatie maakt daarmee vaak intergraal onderdeel uit van de beelden. Diverse materialen worden gebruikt en onbewerkt materiaal wordt in het beeld verwerkt. De beelden bestaan uit gefragmenteerde lichaamsdelen en hebben alledaagse themas als onderwerp. De elementen uit de directe belevingswereld worden vergroot en vervormd. klik nu voor meer informatie over Barbara Kluiver Hanneke de Munck werkt in verschillende technieken - zij modelleert in was, gips en klei voor bronzen beelden en hakt in diverse soorten natuursteen. Zij werkt vanuit de figuratie, stoelend op de klassieke traditie, met een heel eigen symboliek, weergegeven door mens- en dierfiguren. Beweging speelt bij haar een essentiële rol. Zij weet steeds de sterkste spanning te vangen, het moment van overgang van de ene in de andere beweging, een gewrichtspunt waarop de figuur in een volmaakte balans is. Engelen, vogels, draken en dansers zijn voor Hanneke de Munck symbolen en spirituele energie. Alles geeft een aspect weer van de mens die de synthese tussen de tegenstellingen vindt en zich vrij beweegt in het onmetelijke universum. Op 25 mei 2010 werd het gedenkbeeld dat Hanneke de Munck maakte van Osip en Nadezjda Mandelstam onthuld in Sint Petersburg, waar het een week eerder arriveerde op zijn plek in de tuin van de Faculteit der Letteren van de Staatsuniversiteit. Sya van 't Vlie doet hiervan verslag in het zomernummer van het blad 'Beelden'. [url=http:/sites.google.com/site/metiesse/laatste-nummer/extra-artikel]klik hier[/url] om het artikel in zijn geheel te lezen. klik nu voor meer informatie over Hanneke de Munck De beelden van Marianne van der Kooij bezitten ondanks het abstractie-niveau een verhalend karakter. Dat verhalende aspect is één van de meest in het oog springende kenmerken van haar werk. De belevingswereld van de kunstenares sluit aan bij de uitgangspunten van klassieke beeldhouwkunst zonder dat die gekopieerd worden. Ze brengt gevoelens en ervaringen voor het voetlicht en doet dat in een beeldtaal die past bij het huidige tijdsgewricht. Van der Kooij deinst niet terug voor ingrijpende deformaties. Fantasie en figuratie spelen in haar beeldhouwkunst verrassende één-tweetjes. Doelbewust houdt ze haar referentiekader zo breed mogelijk. Invloeden van verschillende culturen ontmoeten elkaar en gaan uiteenlopende interacties aan. De beeldhouwster slaagt erin tijdloze en universele opvattingen en verschijningsvormen te incorporeren in eigentijdse en actuele beeldhouwkunst. klik nu voor meer informatie over Marianne van der Kooij | De sculpturen van Auke Wassenaar hebben een eigen identiteit en beeldtaal, met symboliek en ingetogenheid als basis. Zijn beelden zijn gemaakt van materialen als hout, koper, ijzer, staal, glas, beton, natuursteen, baksteen, cement, kunststof en teer. Ze verwijzen naar de architectuur en geometrie en laten tegelijk een zekere speelsheid zien. De monumentale zeggingskracht blijft hierbij onmiskenbaar. De beelden veroveren de ruimte en doen de toeschouwers verwonderd toekijken. In het begin is het nog niet helemaal duidelijk hoe het eindprodukt eruit zal komen te zien. Auke Wassenaar is een beeldhouwer die toevalligheden, materiaalverrassingen, indrukken uit zijn omgeving en uit de maatschappij mee laat spelen in dat proces. Sculpturen krijgen echter geen eeuwigheidcertificaat van hem mee; ze worden geboren, maar hebben tegelijk ook een einde. Hij noemt ze zelf legale tijdsbeelden, een constructieve bijdrage aan de discussie. Het zijn afspiegelingen van zijn denken en de tijd waarin hij leeft. Een gevoelsmatige benadering van mathematische processen. klik nu voor meer informatie over Auke Wassenaar Na haar studie aan de Rietveldacademie was Ellen Klijzing betrokken bij de theater- en performanceproducties van de theatergroep Dogtroep. De ervaringen die zij opdeed bij deze experimentele groep zijn van grote invloed op haar kunstenaarsschap. Daarvan getuigen vooral het gebruik van onorthodoxe materialen en haar voorkeur om hiermee haar beelden en objecten te doen ontstaan. Die materialen zijn daarbij de inspiratiebron van het verbeelden van haar ideeën. Centraal in haar werk staat het begrip beweging, het thema dat zij via haar experimenteel materiaalgebruik wil realiseren en waarbij sprake kan zijn van een continue proces van verandering, van groei en voortgang. Het materiaal dat Klijzing gebruikt biedt haar die mogelijkheid; ingrepen van de kunstenaar en het benutten van bv. weersinvloeden op het materiaal kunnen leiden tot onverwachte resultaten die de beeldende impact van haar werk versterken. Dat hierbij het kunstenaarschap van Ellen Klijzing in het kiezen en benutten van de beeldende mogelijkheden een belangrijke rol speelt is uiteraard evident. klik nu voor meer informatie over Ellen Klijzing In haar werk, veelal driedimensionale objecten, staan materiaalkeuze, kleurkeuze en toegepaste techniek in dienst van de betekenis en communicatieve kracht van het kunstwerk. Het materiaalgebruik, perspex, gaas, metaal en hout, is typerend voor de balans tussen duurzaamheid en transparantie van het beeld. klik nu voor meer informatie over Frea Lenger | In zijn meer dan 25-jarige loopbaan heeft hij steeds gezocht naar nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen. Hij probeert zichzelf daarbij te blijven verrassen met een non-stop ontdekkingsreis door de waarneming en het vertalen daarvan in materie. Het middel blijkt het doel, waarbij de producten - de beelden - , als getuigen van dat proces in de wereld komen te staan. Hierbij een citaat uit de reactie van één van zijn fans, de grootste verzamelaar van zijn werk, met inmiddels 14 werken in zijn bezit, over Concrete Curving in Space, het laatste werk uit 2007: Ik vind Concrete Curving in Space een geweldig beeld: liefde op het eerste gezicht! Ik zou heel gelukkig zijn als ik hem in mijn huis mag zetten. Een korte indruk: een nieuwe richting, of een verdere evolutie van je werk. Milder, harmonieuzer, robuust, maar toch slank en dicht. De lichtval creeërt snelheid en beweging, maakt het object lichter. De afdekplaten boven en onder zorgen voor een bijna klassieke Griekse uitstraling, maar vormen ook een verwijzing naar Amsterdamse daklijsten. Hij is inmiddels de gelukkige eigenaar van Concrete Curving in Space. klik nu voor meer informatie over Hubert Zeeman |