Beeldhouwen is mijn passie. Liefde voor het ritme van de massa's, de sfeer, het staan in een ruimte, het spelen met licht, relaties. Het beeld moet leesbaar zijn als een gedicht. Ik creëer een illusie met de alledaagse werkelijkheid maar ben niet op zoek naar het nieuwe. Alles om mij heen verandert al voortdurend en is in ontwikkeling. Mijn beelden zijn onveranderlijk, ze bezitten elementen van de geschiedenis van het klassieke beeldhouwen. Een simpel portret in brons, een vrouw met opwaaiend zomerjurkje, het is er altijd al geweest, niets bijzonders, toch vangt het twee momenten van tijd in één. Alles wat ik tegenkom is bruikbaar. Mijn werk heeft dan ook geen logica en het een vloeit niet logisch voort uit het voorgaande. Elke keer begin ik opnieuw en ga ik op onderzoek uit. Ik ben dus altijd onderweg, op zoek naar de herkenning maar ook de verwarring." klik nu voor meer informatie over Carla Rump | Willem Harbers werkte in het begin veelal in keramiek. Tijdens zijn studie in Carrara concentreerde hij zich op beeldhouwen in marmer. Had zijn vormgeving aanvankelijk hoofdzakelijk geometrische kenmerken, steeds meer laat hij zich inspireren door de relatie natuur-techniek. Losse delen voegt hij samen tot één totaal, waarin gepolijste vlakken de vorm benadrukken. Zelf zegt hij: "Die relatie natuur-techniek boeit mij. Zoals het beeld al in de steen besloten ligt, bevat de natuur alle ingrediënten voor de apparatuur die wij ontwikkelen en gebruiken." klik nu voor meer informatie over Willem Harbers | Na haar studie aan de Rietveldacademie was Ellen Klijzing betrokken bij de theater- en performanceproducties van de theatergroep Dogtroep. De ervaringen die zij opdeed bij deze experimentele groep zijn van grote invloed op haar kunstenaarsschap. Daarvan getuigen vooral het gebruik van onorthodoxe materialen en haar voorkeur om hiermee haar beelden en objecten te doen ontstaan. Die materialen zijn daarbij de inspiratiebron van het verbeelden van haar ideeën. Centraal in haar werk staat het begrip beweging, het thema dat zij via haar experimenteel materiaalgebruik wil realiseren en waarbij sprake kan zijn van een continue proces van verandering, van groei en voortgang. Het materiaal dat Klijzing gebruikt biedt haar die mogelijkheid; ingrepen van de kunstenaar en het benutten van bv. weersinvloeden op het materiaal kunnen leiden tot onverwachte resultaten die de beeldende impact van haar werk versterken. Dat hierbij het kunstenaarschap van Ellen Klijzing in het kiezen en benutten van de beeldende mogelijkheden een belangrijke rol speelt is uiteraard evident. klik nu voor meer informatie over Ellen Klijzing |